اسانس مایع چیست؟چه کاربردی دارد؟و از کجا بخریم؟

اسانس مایع

چکیده مطلب:

اسانس مایع چیست و چه کاربرد هایی دارد + منبع خرید : در این محتوا به توضیحاتی جامع درباره اسانس و تاثیرات آن بر روح و روان انسان و نحوه تولید آن پرداخته ایم. همچنین منبع معتبری برای خرید اسانس معرفی کرده ایم.

در این مقاله میخوانید:

ویدیو معرفی

مقدمه

اسانس‌ مایع چیست؟ اسانسها یکی از عناصر کلیدی در صنایع مختلفی همچون لوازم آرایشی و بهداشتی، داروسازی، صنایع غذایی و عطرسازی هستند.

این ترکیبات با بوی دلپذیر خود، سبب ایجاد تجربه‌های حسی می‌شوند و در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان نمادی از زیبایی و سلامتی شناخته می‌شوند. برخي از اسانسهای مایع، به صورت سنتزي در لابراتوار و يا در مقياس صنعتي تهيه مي گردد و بخش دیگر بصورت طبیعی از گیاهان،مرکبات،میوه جات و … ساخته میشوند . روغنهاي اسانسي طبيعي، به علت عدم آلودگي و حضور مواد متنوع تشكيل دهنده امروزه بسيار مورد توجه افرادی که سلامتی و طرفدار محیط زیست هستند، مي باشد. سوکندل یک منبع برای خرید اسانسهای طبیعی در رایحه های متنوع است:

اسانس مایع چیست؟

اسانس در واقع یک واژه فرانسوی بوده. معنای لغوی آن عصاره و یا محلولی غلیظ و آب‌ گریز است.  یک اسانس، یک مایع آبگریز غلیظ است که حاوی ترکیبات شیمیایی فرار (به راحتی در دمای طبیعی تبخیر می شود) از گیاهان است. اسانس ها (روغن های فرار) یکی از مهمترین مواد موثر گیاهان دارویی را تشکیل می دهند.این مواد در قسمت های مختلف بسیاری از گیاهان دارویی وجود دارند.اسانس ها اگر در حرارت معمولی در معرض هوا قرار داده شوند تبخیر می گردند.از این رو به آنها روغن های فرار گفته می شود و بوی مخصوص بعضی از گیاهان مربوط به این دسته از ترکیبات می باشد.

اسانسها به مرور زمان اکسیده و رزینی شده و در نتیجه تیره می گردند.درنتبجه، برای جلوگیری ازین تغییرات باید اسانس ها را در جای خنک و خشک و در ظروف تیره و سربسته و دور از نور نگهداری کرد. اسانسها هم بصورت طبیعی و هم بصورت سنتزی در لابراتورها ساخته میشود.امروزه تقاضا برای اسنفاده از اسانسهای گیاهی بدلیل عدم آسیب به انسانها و محیط زیست رواج پیدا کرده است.

تاریخچه اسانس

همانند بسیاری دیگر از علوم و فنون عصر حاضر، تاریخچه تهیه و تولید اسانس مملوء از فراز و فرود های فراوان است،تاریخچه اسانس به دوران باستان برمی‌گردد.

 

در دوران توسعه فنون نگارش در نیل و دجله، اولین مستندات از استفادهء گیاهان به عنوان چاشنی به چشم می خورد. اولین استفاده از اسانس مربوط به استفاده در عطر در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در سومریه باستان ثبت شده است. از آغاز تمدن‌ها، انسان‌ها از عصاره‌گیری برای استخراج عطر و طعم مواد مختلف استفاده می‌کردند. همراه با اوج گرفتن امپراتوری رم، تکنیک های استخراج و شیوه های اسانس گیری به نقاط دیگر سرایت پیدا کرد.
مصر با تاریخ طولانی خود، یکی از اولین مکان‌هایی بود که از اسانس به عنوان روشی برای حفظ عطر و طعم استفاده می‌کرد. قدمت استفاده از اسانس در مصر باستان به دوران فرعون‌ها باز می‌گردد. آن‌ها از عصاره‌های گل‌ها، گیاهان و روغن‌های معطر برای استفاده در آیین‌ها، طب و حتی در محافل رسمی استفاده می‌کردند.

 

پزشک ایرانی ابن سینا، معروف به Avicenna در اروپا ، اولین بار عطر گلها را از تقطیر بدست آورد. رومیها و یونانیها از اسانسها برای معطر کردن حمامهایشان استفاده می کردند. زمان وقوع اپیدمی بزرگ طاعون در آتن، بقراط برای غلبه بر طاعون در تمام خیابان های شهر کوزه هایی را قرار داد که در آنها بخور آروماتیک (عطر) سوخته می شد و در خاورمیانه حدود قرن ۱۳ بود که بخاطر کارهای جابربن حیان، عربها بار دیگر تقطیر را کشف کردند. در همین دوران در فرانسه، اربابان و سروران از حمام های آروماتیک استفاده می کردند.

تاریخچه اسانس ‌سازی در دوران اسلامی به اوج خود رسید. در این دوره، علمای مسلمان مانند ابوالقاسم فرابرزین، به تحقیق و توسعه روش‌های عصاره‌گیری و استفاده از اسانس پرداختند. ایشان با کتاب‌ها و نوشته‌هایشان در زمینه علوم طبیعی و شیمی، ارائه روش‌هایی نوین برای استخراج اسانس از گیاهان و توصیفات دقیق از روش‌های عطرسازی مورد توجه بسیاری از علمای آن زمان قرار گرفتند. سالها بعد، با پیشرفت علم و دستگاه های صنعتی، فرآیندهای استخراج اسانس بهبود یافت و روش‌های پیچیده‌تر و دقیق‌تری برای جداسازی عطر و طعم از مواد طبیعی به کار گرفته شد.

این تحولات منجر به افزایش تولید اسانس در مقیاس صنعتی شد و این محصولات به طور گسترده‌تری در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، دارویی و عطرسازی نیز استفاده می‌شوند.

خصوصیات اسانس

اسانس مایع چیست
اسانس مایع چیست

اسانس ها از یک سری ترکیبات پیچیده ای ساخته شده اند که از نظر ترکیبات شیمیایی با یکدیگر اختلاف دارند و در حقیقت انواع ترکیبات آلی از قبیل هیدروکربن ها،الکل ها،کتون ها،آلدئیدها،اترها،استرها،اکسیدها و غیره در روغن فرار یافت می شود.به طور کلی ۵۰۰ نوع ترکیب شیمیایی ساخته شده است مثل روغن بادام تلخ ،بنزآلدئید ومتیل سالسیلات.

باید توجه داشت که بو و مزه اسانس ها مربوط به ترکیبات اکسیژنه موجود در آنها می باشد(مثل الکل ها،آلدئیدها،استون ها و اترها).قسمت اعظم ساختمان اسانس ها را “ترپن ها” تشکیل می دهند.لغت ترپن از کلمه آلمانی به معنی تربانتین مشتق شده است و دارای فرمول مولکولی C۱۰H۱۶ می باشد. بیشتر اسانس ها از منوترپن ها،سزکوئی پرپن ها و سزکوئی ترپنوئید ها تشکیل شده اند که دارای نقطه جوش پایین می باشند

قیمت اسانس مایع بسیار بستگی به نوع مواد اولیه،چگونگی اسانس گیری،مدت ماندگاری،طبیعی یا شیمیایی بودن آن دارد.

روشهای تولید اسانس

یکی از عواملی که می‌ تواند بر روی قیمت و خرید اسانس تاثیر بگذارد، روش‌ های تولید و تهیه  است. بسته به اینکه essence یا essential oil را از چه روشی به دست می‌آورند، قیمت آن نیز متفاوت می‌ شود. انواع روش‌ های تولید اسانس را می‌توان در سه دسته زیر قرارداد:

تولید با روش تقطیر

در این مرحله، از روی گیاه یا میوه، بخار آب را عبور می‌دهند. همین امر باعث می‌گردد تا عصاره گیاه با بخار ترکیب شده و از داخل گیاه خارج شود. البته باید بدانید که جوهر درون آب حل نمی‌گردد، بلکه تنها به‌ صورت قطره‌هایی درون آب، قرار می‌گیرد. سپس اجازه می‌دهند تا بخارات آب خنک شوند. بعد از خنک شدن، این essence ها بر روی سطح آب آمده و قابلیت جدا شدن از آن را دارند. سپس این اسانس‌ ها را درون ظرف‌ های شیشه‌ ای قرار می‌دهند.

تولید با روش انفلوراژ

این روش را می‌توان یکی از روش‌ های قدیمی تولید essential oil دانست. در این روش ابتدا برگ‌ های گیاهی که می‌خواهند جوهر آن را خارج کنند را بر روی موم و به‌ صورت لایه‌ لایه می‌ ریزند. سپس آن را در مجاورت گرما قرار می‌ دهند تا روغن گیاه یا عصاره آن خارج شود. بعد از این مرحله به کمک یک ماده فرار مانند الکل، عصاره را از موم خارج می‌کنند. در آخرین مرحله نیز الکل در فشار و دمای پایین‌تر از عصاره خارج شده و اکنون می‌توان دست به خرید اسانس تولید شده زد.

تولید با روش استخراج حلال

یکی از جدیدترین روش‌ های تولید عطرمایه، روش صنعتی استخراج حلال است. در این روش ابتدا گیاه را در یک ماده فرار، برای مثال نفت خام ترکیب می‌کنند. سپس محلول به‌ دست‌ آمده را در دما و فشار پایین قرار می‌ دهند. بعد از آن عملیات تبخیری و در نهایت استخراج عصاره صورت می‌ گیرد.

سوکندل، توسط روش تقطبر  از گیاهان، مرکبات، گلها و … اسانسهای گیاهی و معطری تولید کرده که بری رایحه درمانی یا آروماتراپی قابل استفاده است.

برخی از این اسانس ها در تولید خوشبو کننده خودرو و خوشبو کننده های محیطی نیز استفاده میکنند.

نتیجه گیری

تاریخچه اسانس‌های مایع نشان‌دهنده تحولات فرهنگی، علمی و اجتماعی است که در طول زمان موجب شکل‌گیری این صنعت مهم شده است. از استفاده‌های مذهبی و درمانی در دوران باستان تا ظهور عطرهای لوکس در عصر مدرن، اسانس‌ها همچنان نقش مهمی در زندگی روزمره انسان‌ها ایفا می‌کنند. به نظر می‌رسد که در امروزه، نیز با توجه به توجه روزافزون توجه به سلامت و محیط زیست، این صنعت همچنان رو به رشد باشد.

Picture of تیم تولید محتوا سو

تیم تولید محتوا سو

سو همیشه سعی در ارائه بهترین مطالب برای مخاطبین خود دارد

تخفیف های روزانه تا 33% تخفیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫78 نظر

  • کوثر رحمانی

    مطالبتون بهترین بو خیلی کاربر د داشت خیلی مفید بود

    مرداد ۱۳, ۱۴۰۳ در ۹:۲۲ ق٫ظ
  • احسان

    خوبس

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۹:۱۸ ب٫ظ
  • سپیده

    عالی هست

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۵:۱۸ ب٫ظ
  • سمیه

    خیلی عالی بود❤️💕

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۴:۱۴ ب٫ظ
  • سمیه
    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۴:۱۳ ب٫ظ
  • زینب

    عالی بود،تشکر از شما

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۱ ب٫ظ
  • راحله زیادزاده

    مطالبتون بسیار عالی وکاربردی بود👏🏻

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ
  • نیکی

    بسیار عالی ممنون بابت این محصول خوووب

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ
  • محمدرضاخدادادی

    ممنون ازمطالب زیبای شما

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ
  • الهه

    مطالب خیلی خوب و جالب بود

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ
  • ارزو

    آموزنده بود ممنون

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۹:۰۹ ق٫ظ
  • زهرا

    من الله التوفیق

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۹:۰۹ ق٫ظ
  • زهرا

    درود و خداقوت
    مطالب رو خلاصه و مفید بزارید تا مخاطب مطالعه کنه
    مطلب طولانی از حوصله مخاطب خارج هست.
    من الله التوفیق

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۹:۰۸ ق٫ظ
  • رضا معاشری

    Perfect

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۸:۵۷ ق٫ظ
  • ارغوانی

    مطالب بسیار ارزشمندی ارائه نمودید سپاسگزارم

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۸:۱۴ ق٫ظ
  • حامد یزدی

    ممنون از اطلاعاتی که در مورد اسانس به ما دادید

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۶:۲۵ ق٫ظ
  • عباس باوی

    عالی و بی نظیر

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۶:۱۱ ق٫ظ
  • پویا

    خیلی عالی بود خیلی زیبا توضیح دادین

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۶:۰۰ ق٫ظ
  • علی رضوانیان

    عالی بود

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۳:۳۸ ق٫ظ
  • سیمین مافی

    ممنون بابت اطلاعاتی که دادید منکه عاشق رایحه های خوب و خاطره انگیزم بنظرم خیلی تو آرامش روح و روان تاثیر گذاره

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۵۱ ق٫ظ
    • سو کندل

      بسیار عالی،ممنون از شما

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۳:۲۷ ق٫ظ
  • مجید فتح اللهی

    بسیار عالی

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۰ ق٫ظ
  • فاطمه شاکری

    سپاس از مطالب گویا و شیواتون 🙏

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۲۷ ق٫ظ
  • فاطمه شاکری

    سپاس از مطالب گویا و شیواتون

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۲۶ ق٫ظ
  • مینا محمدی زاده

    خیلی خوبه

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۲۶ ق٫ظ
  • معصومه اصغری

    توضیحات بسیار مفید و کامل بود
    سواس از این همه مطالب مفید

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۲۱ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنونیم

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۱ ق٫ظ
  • زهرا

    عالیه و بی نظیر ممنونم از توضیحات

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۱۶ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون از شما که مطالعه فرمودید

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۱ ق٫ظ
  • نسیم

    ممنون از توضیحات مفید و دقیق و درستتون 👏

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۰۹ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاسگزاریم

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۱ ق٫ظ
  • mehri

    خیلی عالی

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۰۸ ق٫ظ
  • رضا دیلم صالحی

    بسیار عالی و خاطره انگیز

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۰۷ ق٫ظ
  • رضا دیلم صالحی

    سلام بسیار عالی

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۰۵ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۱ ق٫ظ
  • مریم

    ممنون اززحماتتون بوی مطبوعی دارند⭐

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۰۰ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۱ ق٫ظ
  • رزا

    خیلی هم عالی بود

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۵۸ ق٫ظ
  • زهرا کریمی

    عالی

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۵۱ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۱ ق٫ظ
  • معصومه

    بسیار عالیه👏❤️

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۳۹ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس از شما

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۰ ق٫ظ
  • سمیرا

    مطالب جالب وکاربردی بود❤️

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۳۹ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۰ ق٫ظ
  • معصومه

    عالیه👏👏

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۳۷ ق٫ظ
    • سو کندل

      بسیار ممنونیم

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۴۰ ق٫ظ
  • Leyla

    خیلی خوبههه عااالیه

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۲۵ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۳۶ ق٫ظ
  • هانیه

    خیلی عالیه با تشکر از توضیحات کامل و دقیقتون

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۴ ق٫ظ
  • الهام

    عالیه🔥🔥

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۴ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۳۶ ق٫ظ
  • هانیه

    خیلی عالیه با تشکر از توضیحات کامل و دقیقتون❤️🖐🌷🌷🌷

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۳ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس از شما

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۳۵ ق٫ظ
  • عادل

    سلام وقت بخیر..بسیار برام جالب بود ..ممنون

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۶ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۰ ق٫ظ
  • صدیقه ملکپور

    مطالبتون عالی بود

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۶ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۰ ق٫ظ
  • زهرا

    درزمانهای قدیم برای معطرکردن حمام استفاده میشد.کاربرد فراوونی داره برای موادغذایی آرایشی بهداشتی😎😍🥲

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۱ ق٫ظ
    • سو کندل

      دقیقا

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۰ ق٫ظ
  • زهرا

    اسانس مایع برای همه موادغذایی وآرایشی بهداشتی کاربرد داره.برای همه چی😍🥲قدیم درحمام هابرای معطرکردن استفاده میکردن♥️

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۵۹ ق٫ظ
  • زهرا

    اسانس مایع برای همه موادغذایی وآرایشی بهداشتی کاربرد داره.برای همه چی😍🥲♥️

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۵۸ ق٫ظ
  • شیوا جوادی

    چه خوب ممنونم از توضیح عالیتون 🙏🙏🙏

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۵۵ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۹ ق٫ظ
  • راضیه احمدپورترکمانی

    باتشکر از مطالب خوب ومفیدتون..

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۵۵ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاسگزاریم

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۹ ق٫ظ
    • فاطمه شاکری

      سپاس از مطالب بینظیرتون 🙏🙏

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۲۵ ق٫ظ
  • ناهید

    عالی بود عالی من توصیه میکنمش فقط خواستم بدونی که حرف نداره

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۵۲ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس از شما

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۹ ق٫ظ
  • شیما

    بی مثال

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۴۶ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنونیم

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۹ ق٫ظ
      • زینب

        ناااایس

        مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۱۶ ق٫ظ
      • رضا دیلم صالحی

        بسیار عالی و خاطره انگیز

        مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۲:۰۶ ق٫ظ
      • محمدرضاخدادادی

        ممنون ازمطالب زیبای شما

        مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ
  • فاطمه غمیلو

    بسیار عالی وآموزنده

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۴۵ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۹ ق٫ظ
  • مجید مرادی

    خیلی خوبه

    مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۰:۴۳ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۸ ق٫ظ
    • الینا

      خیلی عالی است

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱۱:۲۴ ق٫ظ

    جعبه های هدیه

    بهترین انتخاب برای هدیه دادن

    شمع های شیشه ای

    شمعی که خانه شما زیبایی میبخشد

    صابون ها

    صابون های گیاهی و دست ساز   و درمانی