همه چیز راجب شمع (نکات بسیار مهم قبل خرید)

شمع معطر

چکیده مطلب:

شمع‌ها نه تنها به عنوان منبع نور و گرما استفاده می‌شوند، بلکه در طول تاریخ نقش مهمی در مراسمات مذهبی و فرهنگی داشته‌اند. امروزه نیز شمع‌ها به عنوان عناصر تزیینی و معطر در خانه‌ها و مراسمات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله میخوانید:

ویدیو معرفی:

مقدمه:

قبل از خرید انواع شمع این مقاله بهترین راهنمای برای انتخاب بهتر شمع نسبت به سلیقه ماست.شمع یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر است که برای روشنایی، گرما بخشیدن درطول تاریخ، همراه انسانها بوده ، امروزه علاوه بر کاربردهای گذشته، شمع ها کاربرد فراوان دیگری نیز دارند، مهمترین این کاربردها: درمان و تراپی روحی است. در زمینه دکوراسیون هم بسیار مد و ترند شده است. به همین دلیل تولیدکنندگان شمع برای برطرف کردن تمام نیازهای مصرف کنندگان برای تولید بهترین ، باکیفیت، متنوع ترین محصول، در تلاشند. یکی از مراجع تخصصی شمعهای لوکس و دست ساز شمع سوکندل است که میتوانید همه محصولات سو را از اینجا ببینید:

خرید شمع دست‌ساز می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و هنری باشد. در این مطلب ، به نکاتی برای انتخاب شمع مناسب میپردازیم که به کمک آن بتوانید  از زیبایی و آرامش آن در فضای خود لذت ببرید.

تاریخچه شمع:

شمع یکی از قدیمی‌ترین منابع نور مورد استفاده بشر است که تاریخچه‌ای طولانی و جالب دارد. استفاده از شمع به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد، زمانی که انسان‌ها از آن برای روشنایی و تزیین جشن‌ها و مراسمات خود بهره میبردند.

در ابتدا برای ساخت شمع از موادی همچون قیر، الیاف کتان و روکش موم توسط رومیان و یونانی ­ها مورد استفاده قرار میگرفت.البته برخی دیگر از کشورهای جهان نیز از موادی همچون موم زنبور عسل، روغن نارگیل، روغن خرما و… برای شمع سازی استفاده می­کردند. همچنین در تاریخ کشورهای آسیایی شرقی مثل چین و ژاپن دیده می­شود که برای ساخت موم شمع از الیاف برنج و صمغ درختان استفاده می­کردند.

 سختی های موجود در ساخت شمع های مصریان باعث شد تا رومیان شمع هایی تولید کنند که مانند شمع های امروزی دارای فیتیله می باشد. رومیان، پاپیروس را به صورت رول شده در موم عسل یا پیه نهنگ فرو می بردند تا اطراف فیتیله را به طول کامل بپوشاند. این مدل شمع چون راحت تر تولید می گردید و زمان سوختن آن نیز طولانی تر بود، در منازل هم مورد استفاده قرار گرفت.

نکات مهم در خرید شمع دست‌ساز

درهنگام خرید یک شمع، باتوجه به مقاصد استفاده از شمع باید به نکات مهمی توجه کرد که بهترین انتخاب را داشته باشید:

مواد اولیه:

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت شمع دست‌ساز می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و دوام آن داشته باشد. برخی از مواد اولیه رایج عبارتند از:

  • پارافین: پارافین یکی از مواد اصلی در ساخت شمع است که به راحتی در دسترس است و در ایران قیمت مناسبی دارد و به همین دلیل  عمده شمعهای تولیدشده در ایران از پارافین  است.منبع پارافین، یک ماده شیمیایی و تجدید ناپذیر است.درنتیجه شمع های پارافینی برای افرادیکه قصد استفاده از شمع برای مصارف رایحه درمانی،مدیتیشن،آرامش و … دارند و کسانیکه از شمع زیاد استفاده میکنند، مناسب نیست زیرا با روسن کردن شمعهای پارافینی آلاینده های شیمایی وارد محیط میشود که برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک است. اگر تمایل دارید در این مورد اطلاعات بیشتری داشته باشید ، متوانید مقاله “شمع پارافینی سمی است؟” از مجله سو مطالعه بفرمایید:
  • موم سویا: موم سویا یک گزینه طبیعی و دوستدار محیط زیست است برای کسانیکه بدنیال محصولات طبیعی میگردند. قیمت این شمعها از شمعهای پرافینی گزانتر است اما فواید بسیاری دارد.برای مقاصد درمانی و مدیتیشن، شمعهای با موم گیاهی بهترین گزینه هستند. شمعهای ساخته شده از موم سویا سوخت آرامی دارند و با سوختنشان آلاینده  تولید نمی‌کنند. اگر میخواهید بدانید که “موم سویا چیست” و “تفاوتش با پارافین چیست” میتوانید به مقاله “موم سویا چیست” در مجله سوکندل مراجعه کنید.
  • موم زنبور عسل: این موم طبیعی و معطر است و به عنوان قدیمی ترین مواد اولیه برای ساخت شمع‌های دست‌ساز شناخته می‌شود.
  • موم نارگیل: این موم نیز، یک موم طبیعی و گیاهی با منشاء از نارگیل است که بدلیل سوخت تمیز،عطرپذیری بالا، رایج بودن و … امروزه در ساخت شمعهای دستساز رایجه شده است.
شمع دکوری

نوع فیتیله:

انتخاب فیتیله مناسب بستگی به نوع شمع و کاربرد مورد نظر شما دارد.در دنیای امروزه از دو نوع فیتیله استفاده میشود. فیتیله نخی و فیتیله چوبی . فیتیله نخی، بصورت متداول در ساخت انواع شمع استفاده میشود.فیتیله های چوبی ، چندسالی است که مورد توجه قرار گرفته اند. که بیشتر برای شمعهای داخل شیشه مناسب هستند. این فیتیله ها در هنگام سوختن، صدای زیبای خش خش سوختن چوب را میدهند و حس و حال زیبایی دارد.

رایحه:

رایحه: اگر هدف استفاده از شمع مقاصد درمانی،مدیتیشن، آروماتراپی و رایحه درمانی است، پس حتما یک شمع گیاهی و معطر را انتخاب کنید. رایحه ای را انتخاب کنید که :مناسب همه اعضای خانواده باشد، سنگین و خیلی قوی نباشد چون ممکن است باعث سردرد،اذیت بعضی از افراد شود. رایحه ای را انتخاب کنید که خواص درمانی داشته باشد.برخی از عطرها می‌توانند آرامش‌بخش باشند و برخی دیگر انرژی‌بخش. استفاده از شمع با بعضی رایحه ها در هنگام خواب،باعث بهبود در کیفیت خواب میشود و با استفاده از بعضی دیگر در ابتدای صبح باعث بالا رفتن سطح انرژی.

شکل و نوع شمع:

امروزه، شمع‌های دست‌ساز در انواع و اشکال مختلفی تولید می‌شوند که باتوجه به هدف و مقصد برای خرید شمع میتوان از بین آنها انتخاب کرد و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند:

  • شمع های جار: این شمع ها که در داخل شیشه و جار ساخته میشوند، علاوه بر زیبایی و زمان سوخت خوب، بدلیل داشتن درب ماندگاری عطر بهتری دارند، درهنگام آب شدن موم هدر رفت موم ندارد و به همین زمان سوخت بالایی دارند.

شمع سوکندل، منبع تخصصی تولید شمع های شیشه ای با موم گیاهی سویا و در رایحه های متنوع است که این نیاز شما بر طرف میکند.

  • شمع های دکوراتیو: این شمع ها معمولا برای دکور و دیزاین منزل، محل کار، سرویسهای بهداشتی و … استفاده میشود. این شمعها نسبت به شمع های جار ماندگاری و پخش بو کمتری دارند و درهنگام روشن کردن حتما از یک سینی، بشقاب یا زیر شمعها باید استفاده کرد.

شمع های دکوراتیو سوکندل، از موم گیاهی سویا و در طرح و رنگهای متنوعی تولید میشوند. با زدن دکمه زیر، میتوانید توع شمعهای دکوراتیو سوکندل را مشاهده کنید:

  • شمع های قلمی: از قدیمی ترین و متداولترین شمع ها، میتوان به شمع های قلمی اشاره کرد که معمولا در تمام مراسمات مذهبی از این نوع شمع استفاده شده است. شمع قلمی نوعی شمع باریک، بلند و استوانه‌ای است که به دلیل شکل ظاهری آن، نامگذاری شده است.
  • شمع وارمر: شمع وارمر نوعی شمع کوچک و استوانه‌ای است که معمولاً در یک قالب آلومینیومی قرار دارد. این شمع‌ها برای تزیین میز غذاخوری، ایجاد فضای رومانتیک در جشنها معمولا استفاده میشود. از دیگر مصارف شمع وارمر، در استفاده از اسانسوز و سوزاندن اسانس کاربرد دارد.

رنگ شمع :

انتخاب رنگ شمع بر اساس نیاز و هدف شما می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روحیه و محیط اطرافتان داشته باشد. بعنوان مثال، شمع سفید نماد پاکی مناسب برای ایجاد آرامش است.شمع سبز نماد طبیعیت و رشد و شمع آبی نماد آرامش و شفا. شمع قرمز نیز نماد عشق و شور و حرارت است.

همگام با صنعت دکوراسیون:

اگر قصد خرید از شمع فقط  بعنوان یک کالای تزئینی در دکوراسیون منزل،دفتر کار و … باشد، به نکته ای باید توجه کرد، همگام بودن شمع با صنعت دکوراسیون و ترنده است . در دنیای صنعت دکوراسیون اینروزها، همه چی به سمت سادگی و دور از تجملات پیش میرود. شمع های مینیمال ، ساده با رنگ های کمرنگ و پاستیلی بدون تزیینات زیاد ،  بسیار رایج تر است.

نتیجه‌گیری

در طول این مقاله سعی شد که بهترین راهنمایی برای خرید بهترین نوع شمع ارائه دهیم.مقالات زیادی در این مورد ارائه شده اما هیچ کدام تا به حال در مورد مواد اولیه شمع های موجود در بازار صحبت نکرده بودند.حال شما با مطالعه این مطلب اطلاعات جامع و کاملی از انواع شمع با نوع مواد اولیه آنها کسب کرده اید.برای انتخاب و خرید شمع، باتوجه به هدفی که از خرید آن دارید، به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید که خرید خوبی را تجربه کنید و از زیبایی،آرامش آن لذت ببرید.

Picture of تیم تولید محتوا سو

تیم تولید محتوا سو

سو همیشه سعی در ارائه بهترین مطالب برای مخاطبین خود دارد

تخفیف های روزانه تا 33% تخفیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫55 نظر

  • آماتیس

    شمع قدرت بالایی برای جذب انرژی دارد و انرژی مثبت را برای ما به ارمغان می‌آورد. ممنون از توضیحات کامل و جامعتون موفق باشید.

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۵:۳۲ ب٫ظ
    • سو کندل

      کاملا درسته ممنون از نظر زیباتون

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۸ ق٫ظ
  • مهسا

    خیلی آموزنده و مفید بود مطالبتون مرسی که همچین مطلب مفید و آموزنده و عالی و دقیق میزارید

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۴:۰۹ ب٫ظ
    • سو کندل

      سپاس از شما

      مرداد ۴, ۱۴۰۳ در ۱:۰۸ ق٫ظ
  • الهام بشردوست

    خیلی کارتون عالی وو زیبا هست

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۸ ب٫ظ
    • سو کندل

      لطف دارید

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۳:۱۰ ب٫ظ
  • یگانه

    بهترین توصیه میکنم حتما ازش خرید کنید

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۱:۲۷ ب٫ظ
    • سو کندل

      بسیار سپاسگزاریم

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۸ ب٫ظ
  • سولماز عبدلی

    بهترین راهنمایی برای خرید شمع بود و نکات جالبی رو متوجه شدم

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۳:۱۷ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون از شما

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۸ ب٫ظ
  • masumehbigverdi

    درودبرشمابسیارعالی اطلاعات وتوضیحات بسیارکال وجامع بودپاینده باسید🌹❤️

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۶ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاسگزاریم

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۸ ب٫ظ
  • لیلاالماسی

    موفق باشی خیلی خوب وکامل توضیح داده شده برای شروع‌ ساخت شمعاسم زیبایی هم گذاشتی

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۴ ق٫ظ
  • لیلاالماسی

    موفق باشی خیلی خوب وکامل توضیح داده شده برای شروع‌ ساخت شمع

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۳ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۸ ب٫ظ
  • معصومه بیگ وردی

    درودبرشما،بسیارعالی بودتوضیحات تمام قسمتهاکامل وجامع بودپایدارباشید

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۲ ق٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۷ ب٫ظ
  • ولی جلیلیان

    عالی

    مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۰:۳۱ ق٫ظ
    • سو کندل

      ممنون

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۰:۵۳ ق٫ظ
  • حسام پژواک

    چه عالییی
    ممنونم از مطلب بسیارخوبتون ، هیچوقت دقت نکرده بودم واسه شمع
    سپاس بیکران

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ
    • سو کندل

      بسیار متشکریم

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۱۱:۱۰ ب٫ظ
  • معصومه

    شمع یکی از قدیم ترین وسیله روشنایی بشر بوده وهنوز هم کاربرد خودشو داره
    البته به مرور زمان شکل وطرحشون زیاده واستفاده های بیشتر

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ
    • سو کندل

      کاملا درسته

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ
  • آرزو

    سلام ممنون از نکات بسیار خوب و آموزندتون بینظیر بود 👍👌

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۴۵ ب٫ظ
    • سو کندل

      خیلی ممنونیم

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۴۷ ب٫ظ
  • arezoo

    قدرت شمع خیلی بینظیره عالیه حرف نداره👍👌

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۴۳ ب٫ظ
    • سو کندل

      دقیقا

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۴۷ ب٫ظ
  • نسیم

    ممنون ازاطلاعات کاملتون

    من شمع دوستدارم چون وقتی روشن میکنی حس خوبی بهم دست میده

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۲۶ ب٫ظ
    • سو کندل

      سپاس
      دقیقا حس خوبی میده

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۳۳ ب٫ظ
  • سمانه

    سلام ممنون از نکات مفیدتون عالی بود من عاشق شمع سازیم

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۱۰ ب٫ظ
    • سو کندل

      ممنون از شما

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۳۳ ب٫ظ
  • م ف

    شمع نماد بسیار خوبی داره، عالی بود سپاس🌹🙏🏼

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۰۷ ب٫ظ
    • سو کندل

      بسیار سپارگزاریم

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۳۲ ب٫ظ
  • پریا

    ممنون از اطلاعات خوبی که دادین

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۰۴ ب٫ظ
    • سو کندل

      ممنون از شما که وقت گذاشتید مطالعه کردید

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۳۲ ب٫ظ
  • رزا

    خیلی هم عالی

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۸:۵۷ ب٫ظ
    • سو کندل

      ممنون

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۹:۳۲ ب٫ظ
  • فرشید

    خیلی خوب بود.سپاس

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۸:۵۳ ب٫ظ
    • سو کندل

      بسیار ممنونیم

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۸:۵۵ ب٫ظ
  • یاس

    عالی و کاربردی

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۸:۰۲ ب٫ظ
    • سو کندل

      ممنون از شما

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۸:۲۱ ب٫ظ
  • فریبا رضوی

    بسیار خوب

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۳۳ ب٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۳۷ ب٫ظ
  • معصومه علی اکبری

    قدرت شمع بی نظیره و علاقه ی زیادی ب شمع روشن کردن دارم .عاشقشم

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۲۱ ب٫ظ
    • سو کندل

      ممنون از نظر زیباتون

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۲۳ ب٫ظ
    • رزا

      خیلی هم عالی

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۸:۵۶ ب٫ظ
  • علی اکبرشفیعی

    من شمع دوست دارم برجذب خواسته هام استفاده می کنم شمع انرژی خوبی به آدم میدهد

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۱۸ ب٫ظ
    • سو کندل

      بسیار عالی

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۲۳ ب٫ظ
  • کاظم

    ممنون از نویسنده این مطلب

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۱۶ ب٫ظ
    • سو کندل

      ممنون از شما که وقت گذاشتید و مطالعه فرمودید

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۱۸ ب٫ظ
  • علی اکبرشفیعی

    من شمع دوست دارم برجذب خواسته هام استفاده می کنم

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۱۶ ب٫ظ
    • سو کندل

      بسیار عالی
      بله خیلی مفید هستند

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۱۷ ب٫ظ
  • زهرا

    بسیار عالی و مفید

    مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۰۳ ب٫ظ
    • سو کندل

      سپاس

      مرداد ۲, ۱۴۰۳ در ۷:۰۴ ب٫ظ
    • لیلاالماسی

      موفق باشی خیلی خوب وکامل توضیح داده شده برای شروع‌ ساخت شمع

      مرداد ۳, ۱۴۰۳ در ۲:۰۳ ق٫ظ

    جعبه های هدیه

    بهترین انتخاب برای هدیه دادن

    شمع های شیشه ای

    شمعی که خانه شما زیبایی میبخشد

    صابون ها

    صابون های گیاهی و دست ساز   و درمانی